Kaffeentreprenörerna stöttar hjärnforskning – för dotterns skull
När Ditte och David Svanfeldts dotter Della föddes allvarligt sjuk förändrades deras liv. Därför startade de Beans and brains för att stötta hjärnforskningen – med hjälp av sitt kaffe.
– Vi ville ge något tillbaka till alla hjältar som jobbar för andra, säger David.
För varje kilo kaffe som säljs går tio kronor till hjärnfonden. Det är konceptet bakom Svanfeldts Coffees satsning Beans and brains. Bakom kaffemärket står paret Ditte och David Svanfeldt från Uppsala.
David kommer från en kaffefamilj och har jobbat med kaffe i hela sitt liv, tidigare har han bland annat drivit kafé på Arlanda. Ditte är influencer och har fått flera utmärkelser, bland annat Årets mammainspiratör 2017. Hon började med sociala medier när dottern Della föddes med en cp-skada.
– Jag ville skriv av mig och visa att familjer kan se olika ut. Att allting inte alltid är perfekt och att livet nästan aldrig blir som man tänkt sig och att det är helt okej, säger Ditte.
Hon fortsätter:
– Idag pratar man mer öppet men för tio år sedan det var det nästan tabu att prata om cp-skador. En granne sa till mig att i hennes hemland så gömmer man barn som är som Della, det skakade mig. För mig är det självklart att prata öppet om det, det är väldigt viktigt.
”Ville ge något tillbaka”
Familjen är bosatt i Knivsta med barnen Jouline, Della och Duni. De säger att de gasade på rätt bra – de träffades för tio år sedan när Ditte arbetade som modell och David arbetade med kaffe. De flyttade genast ihop. Året därpå blev Ditte gravid med dottern Della. När paret kontaktade sjukhuset för att få veta om de kunde resa till Spanien under graviditeten upptäckte de att Della hade haft en hjärnblödning i Dittes mage. Hon fick förlösas med ett urakut kejsarsnitt.